Anton Schindler, Brief an Franz Gerhard Wegeler in Koblenz, Münster, 20. Dezember 1834, Autograph
Beethoven-Haus Bonn, Sammlung Wegeler, W 84
digitalarchive@beethoven.de
Nice to know
Schindler explains once again why he is not working on the Beethoven biography. Out of respect for contemporaries still alive he wants to wait a few years (cf. W 82). Apart from that he is still waiting for information from Vienna. Schindler hopes to meet Wegeler on his way to Vienna and give him some copied material concerning Beethoven. With reference to an article published in the Leipzig General Musical Newspaper Schindler comments that there are people in Vienna who attribute statements and utterances to Beethoven that are clearly in contrast with the composer's character and spirit. Now, after Beethoven's death, these people pretend to be his friends, something they would not have dared while he was still alive. According to Schindler all this is happening in the interest of the Haslinger music store: "Es gibt Leute in Wien, die sich ein Geschäft daraus machen, Äußerungen und Behauptungen dem guten Beethoven in den Mund zu legen, die seiner Natur u seiner Bildung schnurstracks zuwider sind. Diese Halunken, die sich so arg an B. versündigt haben, geben sich jetzt nach seinem Tode als seine Freunde aus, was sie bei seinen Lebzeiten nicht gewagt hätten, u dies alles geschieht im Interesse der Haslinger'schen Musikhandlung. Denen habe ich ein derbes in jenem Schreiben versetzt." The mentioned article from the Leipzig General Musical Newspaper was written by Carl Borromäus von Miltitz (title: Ueber den Werth der contrapunctischen Studien) and published on November 26th, 1834 (volume. 36, no. 48, col. 801-813). The article itself is already a response to another article (anonymously published review of Seyfried's book "Ludwig van Beethoven's Studien", Vienna 1832) published in the Vienna newspaper "Wiener Allgemeiner musikalischer Anzeiger" on April 4th, 1833 (no. 14). Both articles quote a statement from Beethoven about the need to have studied harmonics and the art of the counterpoint between the age of seven and eleven, so that when imagination and emotion awaken, one is already familiar with creativity and inventing. Schindler does not believe Beethoven ever said this and complements his criticism (to the honourable editorial office, dated "Münster, Dec.16th, 1834"), published on January 7th, 1835 in the General Musical Newspaper (vol. 37, no. 1, col. 13-16) with a few pieces of counter evidence. Schindler also reports about Wegeler and hopes that he as Beethoven's childhood friend will talk about the composer's musical education in the essay he plans to publish soon and about that he has already told Schindler. Schindler also hopes that Wegeler will mention that from father Ries he knows that Beethoven did not play the piano voluntarily and certainly did not study the art of counterpoint at the age of twelve: "Ueber die musikal. Bildung Beethoven's wird hoffentlich sein Jugendfreund, der geh. Med. Rath Dr. Wegeler in Coblenz in seiner nächstens erscheinenden Abhandlung über Beeth. Jugendzeit auch sprechen, da er meine Herausgabe aus Gründen nicht mehr abwarten kann. Bereits setzte er mich hiervon in Kenntnis. Vielleicht erwähnt er auch darin, falls es ihm wichtig erscheint, dass B. in dem Alter von 12 Jahren auch noch keinen "cul de plomb" hatte und stets alles Ernstes an's Klavier getrieben werden musste, viel weniger also noch Contrapunkt studirte. So erzählte mir Vater Ries in Bonn." Schindler finishes his criticism with a warning of Vienna anecdotes on Beethoven and his self-recommendation repeated constantly in the following years, stating that nearly none of what is being said or written about Beethoven is true and that the many people, who now claim to have been friends of Beethoven, merely met him in coffee houses and restaurants. Schindler is convinced that if Beethoven were still alive, he would openly dismiss these claims as lies: "Ueberhaupt glaube ich alle Freunde und Verehrer B.'s aufmerksam machen zu müssen, von allen den Anekdoten und dem Geschreibe über ihn nur sehr wenig, oder besser, gar nichts zu glauben, denn es ist beinahe Alles reine Erdichtung und untergeschoben. In Wien nennt sich jetzt Mancher Freund und Vertrauter Beethoven's und seiner Meinungen ... Diese Freundschaften reduzirten sich alle, ein oder zwei ausgenommen, auf Zusammentreffen, häufig noch zufälliges, in Kaffee- und Gasthäusern ... Wenn diese Herren bedächten, dass doch noch Einer lebt (wenn auch jetzt in einem fernen Theile von Deutschland), der nach jahrelangem Zusammenleben dem grossen Meister in seiner Todesstunde die Augen zudrückte und beinahe über Alles Rede und Antwort geben kann, was diesen als Mensch und Künstler betrifft, würden sie wohl noch fortfahren, sich mit seiner Freundschaft u. gar seinem Vertrauen zu brüsten, ohne Scheu, dass ihnen dieser Lebende offen entgegen tritt und ihnen in's Gesicht sagt: Meine Herren, Sie lügen!?!" (FG)