Close
 
Close Icon Close

Digital Archives

Symphony no. 2 (D major) op. 36


Listening samples

Dedication

Karl Fürst von Lichnowsky
Show more Show less

Composition

Begun ca. autumn 1800, finished April 1802, possibly revised later for publication
No handwritten sources (apart from a few sketches) have survived for Beethoven's Second Symphony. Ferdinand Ries, his long-standing pupil and friend, reported that Beethoven had given him the autograph score of the symphony. Unfortunately it was stolen from him 'by a friend out of pure friendship'.

Beethoven did not work continually on the symphony, interrupting his work on it several times. As the sketches show, he probably began writing down initial ideas for it in autumn 1800. In the following winter 1800-01, he put the symphony aside and turned to work on the ballet score for 'The Creatures of Prometheus' (op. 43). As the 'Sauer Sketchbook' that Beethoven used between spring and autumn 1801 cannot be fully reconstructed, we cannot say for certain whether it contained sketches for the Second Symphony. However, in all probability Beethoven resumed work on op. 36 in autumn 1801 and completed it no later than April 1802. Originally he planned to perform the work at an academy, but it failed to take place because he was unable to rent the theatre. The first known public performance took place on 5 April 1803, together with opp. 21, 37 and 85. Yet the symphony may already have been heard in a private concert at Prince Lichnowsky's or some other nobleman’s residence. In all likelihood Beethoven revised the symphony before it was published in Vienna at the end of 1803.

Owing to mistaken dates in the earlier biographical literature, concert guides (and therefore programme notes) often place the genesis of the Second Symphony around the time of the 'Heiligenstadt Testament' and evince surprise at its completely different character. More recent sketch analysis has cleared up this confusion: Beethoven had already composed the symphony before his summer sojourn in Heiligenstadt, where he wrote his 'testament' in a state of deep depression. (J.R.)
Show more Show less

First editions

Early printings

Edits

Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Friedrich Mockwitz, Breitkopf und Härtel, 2411, C 238 / 11,2
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Friedrich Mockwitz, Breitkopf und Härtel, 3635, C 36 / 23
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Friedrich Mockwitz, Breitkopf und Härtel, 4199, Helferich 45
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Friedrich Mockwitz, Breitkopf und Härtel, 5067, C 249 / 11,1
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Friedrich Mockwitz, Breitkopf und Härtel, 5630, C 36 / 11
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Violine, Violoncello, Klavier, Stimmen, Bureau des Arts et d'Industrie, 503, C 36 / 31
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von William Watts, Chappell, 451, C 36 / 55
Frühdruck, op. 49, 2, 2. Satz und op. 36, 2. Satz, Bearbeitung für Klavier, Diabelli, 7402, C 246 / 158
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Violine, Violoncello und Klavier, Klavierpartitur, Stimmen, Dunst, 304, C 36 / 30
Frühdruck, op. 36, 1. Satz, Bearbeitung für Horn, 2 Violinen und Bass von William Gardiner, Partitur, Gardiner, BB 11 GARD / 1812
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czerny, Kistner, 353, Schorn 33 b
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czerny, Probst, 353, C 36 / 2
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czerny, Probst, 353, Schorn 82
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen, Schlesinger, 2401, C 36 / 51
Frühdruck, op. 36, Klavierauszug von Johann Nepomuk Hummel, Schott, 2413-2414, C 36 / 58
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Flöte, Violine, Violoncello und Klavier von Johann Nepomuk Hummel, Stimmen, Schott, 2414, C 36 / 57
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen, Simrock, 104, C 36 / 34
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Violine, Violoncello, Klavier, Stimmen, Simrock, 1195, Helferich 14 e
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Violine, Violoncello, Klavier, Stimmen, Simrock, 1195, C 36 / 22
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Violine, Violoncello, Klavier, Stimmen, Simrock, 1195, C 36 / 9
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für 2 Violinen, Viola, Violoncello von Carl Zulehner, Stimmen, Simrock, 2684, C 36 / 17
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von William Watts, Simrock, 4084, C 36 / 28
Frühdruck, op. 36, Bearbeitung für Flöte, 2 Hörner, 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Kontrabass von Ferdinand Ries, Stimmen, Simrock, 519, C 36 / 10
Frühdruck, op. 21 bis op. 93, Klavierauszug von Friedrich Kalkbrenner, Tramater, 1603-1605, 1608-1609, 1934, 1943, C 238 / 52
Frühdruck, op. 2 bis op. 90, Bearbeitung für Singstimme und Klavier von Friedrich Silcher, Zumsteeg, 5, C SILCH / 4
Show all Show less

Scores

Written documents

Pictures

Literature

Manuscript sources in other libraries

Common authority file

© Beethoven-Haus Bonn
Send comments to digitalarchive@beethoven.de