Close
 
Close Icon Close

Digital Archives

Symphony no. 1 (C major) op. 21


Listening samples

Dedication

Gottfried Freiherr van Swieten
Show more Show less

Composition

Finished April 1800
Beethoven's First Symphony was premièred in Viennas Hoftheater (Burgtheater) on 2 April 1800 during his first academy, together with a Mozart symphony, arias from Haydn's Creation, a Beethoven piano concerto (probably op. 15) and his Septet op. 20. He may even have composed the symphony specifically for this occasion.

Unlike many of his later works, there is no written evidence for the genesis of the First Symphony, for neither a complete autograph score nor sketches have survived (a complete sketchbook from this period is probably lost). As we know from his extant sketches, Beethoven had already worked on a symphony in C major in Vienna in 1795-96. This first attempt came to nothing, however, and when he again began work on a C-major symphony several years later he surprisingly ignored the material from his first attempt and started afresh. All he used from the previous attempt was the opening of the rondo theme from the finale.

Initially the symphony was meant to be dedicated to Beethoven's first great patron, supporter and employer, Maximilian Franz, Elector of Cologne, who resided in Bonn. Recognizing the boy's potential, he awarded him a travel grant in late 1792 and sent him to study with Haydn in Vienna. Beethoven regularly received money from the Bonn archbishop until 1794. When the French troops occupying the Rhineland secularized the archbishop's court, Beethoven's former position vanished and his return to Bonn became unfeasible. By then, however, he was already so successful in Vienna that he no longer needed the archbishop's support. Yet he remained grateful to his patron, as is shown by the dedication of his first large-scale orchestral work. In June 1801 he informed the publisher Franz Anton Hoffmeister in Leipzig about the dedication for the original edition. However, the unexpected death of Max Franz on 27 July 1801 made this dedication unnecessary, and Beethoven finally decided to dedicate the piece to Baron van Swieten. The first edition of the symphony probably appeared in November 1801. (J.R.)
Show more Show less

First editions

Early printings

Edits

Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, 2 Hörner, Stimmen, André, 2676, C 21 / 46
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von David Bruguier, Birchall, C 21 / 54
Frühdruck, op. 21, Klavierauszug von Josef Gelinek, Cappi, 1099, C 21 / 29
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier von Ignaz Moscheles, Cramer Addison and Beale, 3341, C 21 / 44
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czerny, Kistner, 352, C 21 / 21
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Klage, Klage, 63, C 21 / 23
Frühdruck, op. 21, 2. und 3. Satz, Bearbeitung für Violine, Violoncello und Klavier von Renaud de Vilbac, August Schulz und H. Plock, Klavierpartitur, Stimmen, Litolff, 10729, C 21 / 12
Frühdruck, op. 21, 2. Satz, Bearbeitung für Violine, Klavier und Harmonium von W. Lenz, Klavierpartitur, Stimmen, Litolff, 1243, C 21 / 11
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Mollo, 1275, C 21 / 38
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Mollo, 1539, C 21 / 49
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Pacini, C 240a / 2
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Pacini, 2012, 2017, C 21 / 33
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 1033, Helferich 48 a
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 1033, C 238 / 11,1
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 1033, Eller C op. 21
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 1033, J. Van der Spek C 249,1
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 1033, C 238 / 55,1
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Peters, 2540, C 21 / 22
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Violine und Klavier von Friedrich Wilhelm Arnold, Stimmen, Peters, 2785, C 21 / 51
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Pleyel, 534, C 21 / 35
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czern, Probst, 352, C 21 / 16
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Czerny, Probst, 352, Schorn 81
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Violen, Violoncello, Stimmen, Sieber, 1823, C 21 / 50
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Flöte, Violine, Violoncello, Klavier von Johann Nepomuk Hummel, Stimmen, Simrock, 2340, Schorn 63
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, Viola und Violoncello von Carl Zulehner, Stimmen, Simrock, 2620, C 21 / 13
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für 2 Violinen, 2 Viola, Violoncello, Stimmen, Simrock, 371, C 21 / 34
Frühdruck, op. 21 bis op. 93, Klavierauszug von Friedrich Kalkbrenner, Tramater, 1603-1605, 1608-1609, 1934, 1943, C 238 / 52
Frühdruck, op. 21, Bearbeitung für Klavier zu 4 Händen von Carl Zulehner, Zulehner, 182, C 21 / 25
Show all Show less

Scores

Written documents

Pictures

Literature

Common authority file

© Beethoven-Haus Bonn
Send comments to digitalarchive@beethoven.de