Ludwig van Beethoven, Brief an Tobias Haslinger, Baden, 10. September 1821, Autograph
Beethoven-Haus Bonn, BH 23
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Hörbrief
Zusammenfassung
Beethoven loved plays on words. He often teased his close friends in particular with playful letters and musical jokes. Tobias Haslinger was often on the receiving end of such friendly teasing, as was Sigmund Anton Steiner, the owner of a publishing house of the same name. In 1821 Haslinger was still an employee there. The letter really only serves the purpose of sending a canon to Haslinger on the text "O Tobias, Dominus Haslinger, o!". Beethoven first of all notes it down as a simple canon, then in full in a three-part score.
Beethoven describes the supposed genesis of the composition in rather flowery terms, whereby the irony cannot be ignored. On a journey from Baden to Vienna he had fallen asleep and dreamt of a journey through the Orient. In Jerusalem the Bible came to him and with it the name Tobias, as well as the one-part melody noted. However, on waking up again he had forgotten this. When he covered the same stretch of road on the way back, this time awake, a similar melody occurred to him, which he then wrote down as a three-part canon (WoO 182).
Beethoven ends the letter with exhortations that Haslinger should please think of his soul - this was also a topic which often came up in Beethoven's correspondence with Haslinger and seemed to be a running joke between the two of them. (J.R.)
Wissenswert
Beethovens Traum
Beethoven liebte Wortspiele. Besonders seine engen Freunde zog er häufig mit scherzhaften Briefen oder Notenscherzen auf. Tobias Haslinger war oftmals Ziel solcher freundlichen Spötteleien, ebenso wie Sigmund Anton Steiner, der Inhaber des gleichnamigen Verlags, dessen Angestellter Haslinger 1821 noch war. Der Brief dient im Grunde nur der Übermittlung eines Kanons für Haslinger auf den Text "O Tobias, Dominus Haslinger, o!". Beethoven notiert diesen zunächst als einfachen Kanon, dann aufgelöst dreistimmig in Partitur.
Blumig schildert Beethoven die angebliche Entstehungsgeschichte der Komposition, wobei die Ironie seiner Erzählung unüberhörbar ist. Er sei auf der Fahrt von Baden nach Wien eingeschlafen und habe von einer Reise durch den Orient geträumt. In Jerusalem sei ihm im biblischen Zusammenhang der Name Tobias eingefallen und die notierte einstimmige Melodie. Die Erinnerung habe er allerdings mit dem Aufwachen verloren. Als er jedoch auf dem Rückweg dieselbe Strecke in wachem Zustand zurücklegte, sei ihm eine ähnliche Melodie in den Sinn gekommen, die er als dreistimmigen Kanon (WoO 182) festgehalten habe.
Beethoven beschließt den Brief mit Ermahnungen, Haslinger möge an das Wohl seiner Seele denken - auch dies ein Thema, das in Beethovens Korrespondenz mit Haslinger häufig auftaucht und scheinbar zwischen den beiden ein gängiger Scherz war. (J.R.)